CHIPTUNING
A tuning során a gyártó által beállított határértékeket módosítjuk, melynek célja a hatékonyabb motorműködés, és a nagyobb teljesítményre és nyomatékra optimalizált motor.
A mai modern belső égésű motorok működését az elektronikus vezérlő egység (Electronic Controller Unit, ECU) irányítja, a hozzá csatlakoztatott jeladóktól beérkező adatok alapján. A chiptuning mechanikai átalakítás nélkül emeli meg a motor teljesítményét és forgatónyomatékát, az ECU szoftverének módosításával.
Az értékek módosításánál számunkra a tartósság az elsődleges szempont, a paraméterek beszabályozása minden esetben a biztonságos határértéken belül történik!
MIT JELENT EZ A GYAKORLATBAN?
Szívóbenzines autóknál
A szívóbenzines autóknál elérhető teljesítménynövekedés 8-10-12 %, forgatónyomaték-növekedés 10–15 %. A fenti értékek csak jól beállított paraméterekkel érhetők el. A szívóbenzines motorok további teljesítmény növelésének a hengerbe bejuttatható levegő maximális mennyisége szab határt, az optimális AFR (Air Fuel Ratio = Levegő-üzemanyag arány) fenntartása érdekében a felhasználható hajtóanyag mennyiségét is korlátozni kell. A motor üzemének javításához tehát nem elég a kontrollálatlan plusz üzemanyag, rossz beállítások esetén a tökéletlen égés miatt csökken a teljesítmény, a motor „fulladozik”.
%
Teljesítménynövekedés
%
Forgatónyomaték-növekedés
Turbo Feltöltős autóknál
A turbófeltöltős, autóknál a motor szabályozott emelt nyomású levegőt kap, tehát nagyobb tömegű levegőt tud befogadni mint egy azonos lökettérfogatú szívómotor, így több üzemanyaggal is fenntartható az ideális AFR érték. Ennek megvalósításához a turbónyomást is folyamatosan kell szabályozni, a töltési nyomás emelésével elérhetővé váló tüzelőanyag többlettel 20–30% teljesítmény- és 20–40% forgatónyomaték növekedés is megvalósítható.
%
Teljesítménynövekedés
%
Forgatónyomaték-növekedés
HOGYAN MŰKÖDIK A CHIPTUNING?
A motor megfelelő működéséhez minden motorfunkcióhoz tartozó paraméter egymással összhangban történő módosítására van szükség. A tuning során a gyártó által beállított határértékeket is módosítjuk, cél a hatékonyabb motorműködés, nagyobb teljesítményre és nyomatékra optimalizálják a motort.
Az ECU folyamatosan figyeli környezeti tényezőket és a motor üzemi jellemzőit:
- fordulatszám
- gázpedál/fojtószelep állás
- motor és levegő hőmérséklet
- levegő áramlási sebessége a szívócsőben
- levegő nyomása a szívócsőben
- kipufogó-gáz hőmérséklete, oxigén-szénhidrogén tartalma
- égéstér belső folyamatai (kopogás)
- leadott aktuális nyomaték
Ezek alapján folyamatosan szabályozza a motor működési paramétereit:
- befecskendezett üzemanyag mennyisége
- előgyújtás szöge (dízelmotor esetén elő-befecskendezés szöge)
- turbó nyomás
A bemenőjelek feldolgozása bonyolult, a vezérlő szoftver a lehetséges üzemi állapotokhoz kapcsolódó előre rögzített szabályozási jellemzőket – a grafikus ábrázolás képe után – úgynevezett jellegfelületeket tartalmaz.
A motoroptimalizálás előtt
Chiptuning előtt nagyon fontos az autó esetleges hibáinak feltárása. Valamely jeladó, vagy más egyéb hiba esetén nem a megfelelő eredményt kapjuk chiptuning után. Ezen hibák előzetes feltárása lényeges, kijavításuk még a tuning megkezdése előtt mindenképpen javasoljuk.
Fontos lépés az előzetes vizsgálat során a teljesítménymérés és hibatároló kiolvasás. Ha minden rendben van, kiolvassuk, elmentjük, a motorvezérlő elektronika eredeti szoftverét.
A kiolvasás a gyári OBD szervizcsatlakozón keresztül történik, mellyel minden 2000. után gyártott autó rendelkezik. Régebbi típusok és kivételes esetek alkalmával szükség lehet a computer kiszerelésére és a benne lévő EEPROM chip vagy Flash memória átprogramozására.
Amennyiben a computer nem rendelkezik újraírható chip-pel, abban az esetben annak cseréjére kerül sor.
Az archivált szoftver a későbbiekben minden esetben és bármikor visszaállítható, ezzel az autó visszaáll alapállapotra.
A kiolvasott szoftvert ezután módosítjuk. A módosításnál a még korábban, különböző diagnosztikai műszerek segítségével szerzett adatokat használjuk fel. Az így készített egyedileg programozott chiptuning azért előnyös, mert igazodik mind az adott autó más-más tulajdonságaihoz, valamint a tulajdonosok egyedi elképzeléseit is figyelembe vesszük.
A módosított szoftver beprogramozása után újabb diagnosztikai műszerek segítségével mérésre kerül sor, hogy a változást ellenőrizni lehessen. Amennyiben a kapott adatok alapján szükséges, az egész folyamatot ismételten elvégezzük, amíg a megfelelő beállítást el nem érjük.
Egy Motoroptimalizálás 2-4 órát vesz igénybe, amit ügyfeleink akár meg is tudnak várni – nem kell az autót letenni, itt hagyni!
MIÉRT A ZSAATCHIP.HU?
Megbízhatóság
Közel 10 éve foglalkozunk motorvezérlők programozásával. Több ezer elégedett ügyfél garantálja a minőséget.
100% Elégedettség
A Zsaatchiptuning-nál minden ügyfél azt kapja, amire számított: szakszerű beállítás, szakértőktől. Az elégedett Ügyfél fontos számunkra.
Teljesítménymérés
Utcai mérés valós körülmények között. Dyno PRO teljesítménymérést is vállalunk, melynek nyomán megtudhatod járműved jelenlegi vagy módosított, chiptuning utáni teljesítményét.
Biztonság
Eszközparkunk folyamatos fejlesztése, és szakmai tudás képzése révén mindig naprakészen, a legmodernebb hivatalos eszközökkel állunk autója mellé.
Garancia
Élethosszig tartó garancia az általunk chiptuningolt jáművek szoftvermódosításaira.
Szakértelem
Folyamatosan fejlesztett eszközpark, szakmai tudás képzése, naprakész motorvezérlő tudásbázis.